Schildpadden, Chanel n.5 en zeepaarden - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Maaike Rijsinge - WaarBenJij.nu Schildpadden, Chanel n.5 en zeepaarden - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Maaike Rijsinge - WaarBenJij.nu

Schildpadden, Chanel n.5 en zeepaarden

Door: Inge & Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

22 Mei 2014 | Nederland, Schiedam

22 mei 13:00
Na een nachtje in San Jose te hebben geslapen, zijn we dinsdagochtend vertrokken naar onze eindbestemming; Parismina. We hebben 2 uur met de bus door het prachtige regenwoud gereden om vervolgens 2 uur over een grindpad te rijden met een stopbus. In de bus hebben we de andere 11 vrijwilligers ontmoet! Allemaal leuke mensen van over de hele wereld.

Na de hobbelige busrit, zijn we met de watertaxi naar Parismina gebracht. Ons gastgezin is erg aardig en ze hebben een gezellig huis. Tijdens de rondleiding door het dorp, kwamen we een heerlijk ruikende boom tegen. Van die bloemen wordt de parfum Chanel n.5 gemaakt. Je kan hier trouwens gewoon uit de kraan drinken!

De man van ons gastgezin is visser en als avondeten hebben we heerlijk verse vis gegeten! Om 8 uur hadden we onze eerste stranddienst. We moeten dan in het donker het 6 km lange strand in de gaten houden. Als er schildpadden aan land komen, moeten we bij ze blijven om de eieren te beschermen tegen stropers. Het was heel gek om in het donker op het strand te lopen, je ziet echt bijna niets! En een zaklamp moet je zo min mogelijk gebruiken omdat dat schildpadden afschrikt. Gelukkig zijn onze gidsen eraan gewend en zijn we niet gestruikeld.

Na een kwartier lopen op het strand zagen we ineens een mini berg, een zeeschildpad!! Het was een lederschildpad van 1,5 meter! Ze was rustig een nest aan het graven en na een halfuur had ze 97 eieren gelegd! De eieren hebben we verzameld en begraven in een afgezet stuk strand. Hier zijn de eieren veilig, stropers kunnen er niet bij en je kan er niet per ongeluk op gaan staan. Het was zooo bijzonder om mee te maken en dat al op onze eerste nacht! Mama schildpad ging weer terug naar zee en wij hebben we nog 8 km gelopen zonder iets tegen te komen. De hele nacht heeft het in de verte geonweerd en het kleine regenbuitje was best verfrissend. Na de lange dag waren we toe aan een koude douche en lagen we om 1 uur eindelijk in bed.

Woensdagochtend moesten we weer op tijd uit bed, want we hadden dienst bij de hatchery. Hier liggen alle schildpadeieren en we moeten in de gaten houden of ze uitkomen en of de honden ze niet opgraven. Tot nu toe nog geen kleine zeeschildpadjes. We klagen niet, want we hebben heerlijk op het strand gelegen!

Wel hebben we zeepaarden gezien! Ze zijn groter dan we gedacht hadden :p
De paarden van de mensen hier lopen gewoon los en kunnen overal heen, net als de honden en kippen. Gisterochtend waren er 4 paarden die lekker een bad hebben genomen in de zee! Ze vonden het heerlijk!

Gistermiddag hebben we lekker met een boek in de hangmat gelegen en na het avondeten zijn we een paar uurtjes gaan slapen. Om 12 uur hadden we weer stranddienst tot 4 uur in de morgen. De maan komt hier pas na 12 uur tevoorschijn en is mooi geel van kleur. Met de maan en het onweer in de verte hadden we goed zicht op het strand. Dat loopt een stuk makkelijker!

Rond half 3 kwam er weer een lederschildpad aan land! Het spoor dat ze getrokken had, was al van ver te zien. Ze was 1,49 m lang en ze heeft 100 eieren gelegd. Nadat ze weer vertrokken was richting diep water hebben wij de eieren naar de hatchery gebracht. Over 60 dagen komen de eieren uit! In de hatchery liggen ook een aantal nesten die deze week uit moeten komen, spannend!

Groetjes uit Parismina!
Xje Inge & Maaike

• 22 Mei 2014 - 22:34

Revka:

Wat klinkt dit allemaal super! Denk dat jullie een geweldige tijd gaan hebben en ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer mee gaan maken. Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende verslagen :)
    xx

• 23 Mei 2014 - 18:32

Jowi En Hans:

Super!!
    wat een mooi verhaal!
    XX

• 25 Mei 2014 - 12:41

Nonneke:

Wat een avonturen! Ben jaloers!
    Ik ben benieuwd naar die schildpadbaby's!!

xxx