Muchos rainos - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Maaike Rijsinge - WaarBenJij.nu Muchos rainos - Reisverslag uit Schiedam, Nederland van Maaike Rijsinge - WaarBenJij.nu

Muchos rainos

Door: Inge & Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

25 Mei 2014 | Nederland, Schiedam

Donderdag hebben we in de middag het hek van de basisschool geverfd met alle vrijwilligers. Dat was erg gezellig! Alleen zaten we allemaal onder de zilvere verf :p
Daarna hebben we heerlijk in de zee gezwommen. De stroming is hier heel sterk, daarom mochten we maar tot onze knieën in het water. Maar dat mocht de pret niet bederven!

Die avond hadden we vrij en we zouden eigenlijk iets leuks gaan doen. We waren allebei zo moe dat we om 9 uur al sliepen en tot 8 uur in de ochtend geslapen hebben.. We waren nu wel heerlijk uitgerust!

Vrijdagochtend hebben we veel regen en onweer gehad. In de middag was er een klein marktje waar de inwoners van Parismina hun zelfgemaakte sieraden en beeldjes verkochte. Van kokosnootschil en koeienbotten maken ze prachtige schildpadjes en andere dieren. De rest van de middag hebben we met alle vrijwilligers doorgebracht in het clubhuis.

Die avond hadden we om 8 uur weer stranddienst. Nu we er aan gewend zijn, is het niet meer zo donker. Het heeft de hele avond geonweerd en door de bliksem konden we veel zien. Op het strand lopen allemaal kleine insectjes met lichtgevende oogjes, echt heel grappig. Ook is er een vliegend insect met een lichtgevende buik. Die zijn ook heel grappig om te zien vliegen in het donker. Helaas geen schildpad gezien.

In het dorp zijn overal gekko's te vinden, een soort kleine groene hagedis met zuignappootjes. Ze zitten bij iedereen binnen en kunnen op z'n kop over het plafond lopen. De afgelopen dagen hoorde we weleens iemand op de deur kloppen, maar dan stond er niemand.. Wat blijkt, gekko's eten torren met een hard schild. Als ze een tor gevangen hebben, slaan ze hem dood tegen de muur. Klop-klop-klop :)

Ook zaterdagochtend regende het erg hard, dus zijn we lekker binnen gebleven met een boek.

In het clubhuis hadden we een bijzondere gast die kwam logeren. Een vliegende kever zo groot als een hand! Hij heeft een mooi gewei op zijn kop en zijn schild is fluweel zacht.

In de middag was het tijd voor een bezoek aan de lagune. Net achter de zee ligt een grote plas water. Om er te komen, moesten we een half uurtje door de jungle wandelen. Echt super mooi! Onderweg zijn we 2 luiaarden tegen gekomen. Het zijn net grote haarballen die in een boom hangen, ze bewegen bijna niet. Ook kwamen we een familiegroep brulapen tegen, die zijn mooi zwart van kleur. Ze wonen hoog in de boomtoppen en je kan ze al van ver horen :)

De honden zijn hier trouwens erg grappig! De meeste honden 'horen' bij een huis, maar ze doen lekker wat ze zelf willen. Zo gingen wij naar de lagune en gingen er spontaan 2 honden met ons mee, Kila en Maggie. Het zijn goede gidsen en hopelijk zien zij de gifslangen eerder dan wij :p

De lagune was erg mooi! Met aan de achterkant de jungle en aan de voorkant de zee. In de laguna zwemmen kaaimannen (soort krokodil), maar die hebben we niet gezien. Wel zagen we kleine visjes (guppies?), kikkervisjes en kikkers.

Afgelopen nacht hadden we stranddienst van 12 tot 4. Rond 12 uur regende en onweerde het heel erg, dus we moesten even wachten. Als het onweer vlakbij is, is het natuurlijk niet veilig op het strand.

'No tortuga no nada'
Tijdens de stranddienst helaas geen schildpadden gezien. Uiteraard viel ik (Maaike) halverwege de dienst in een kuil, gelukkig is het zacht :p Het was een leeg nest van een schildpad! De baby schildpadjes waren een paar uur eerder uitkomenen. De eierschalen lagen er nog! Die zijn zacht en dun, net een dun laagje plastic. Ze doen een beetje denken aan een witte clownsneus.

Bijna aan het einde van de dienst, werd het nog even spannend. Toen we met de zaklamp richtig de junglerand schenen, zagen we zeker 5 paar ogen.. Honden? Aapjes? Herten? Kippen? Jaguars die ons als ontbijt willen? (geen paniek, jaguars zijn veel te schuw). We zijn toch maar dichterbij gaan kijken en het was wel een anti-climax. Koeien.. Die lagen lekker te herkauwen..

Het is nu zondagochtend en het regent alweer. Niet zo heel erg, want dan kunnen we na de korte nacht lekker binnen relaxen. Onze gastmoeder had vanmorgen lekker vers brood gebakken! Hopelijk wordt het vanmiddag droog en kunnen we lekker zwemmen.

Groetjes uit Parismina!